فا   |   En
ورود به سایت
مشاهده‌ مشخصات مقاله

بهبود رتبه موسسات آموزشی با استفاده از تکنیک‌های داده‌کاوی مبتنی بر نظام رتبه‌بندی لایدن

نویسنده (ها)
  • فاطمه شهرابی فراهانی
  • امیر البدوی
  • الهام آخوندزاده نوقایی
مربوط به کنفرانس بیست و ششمین کنفرانس بین‌المللی انجمن کامپیوتر ایران
چکیده جهت‌گیری و برنامه‌ریزی برای ارتقای رتبه‌بندی مراکز دانشگاهی نقش مهمی در تصمیم‌گیری دانشگاه‌ها ایفا می‌نماید. در همین راستا و برای بهبود جایگاه دانشگاه و تصمیم‌گیری در مورد اینکه با تمرکز بر چه مواردی بهترین نتیجه در بهبود رتبه ایجاد می‌شود، مطالعه مفاهیم، موضوعات مرتبط و معیارهای رتبه‌بندی ضروری است. مطالعه‌ی پژوهش‌های انجام شده نشان می‌دهد که استفاده از تکنیک‌های داده‌‌کاوی در ارائه و بهبود تصمیمات مدیریتی مراکز آموزشی، ارزیابی عملکرد واحدهای آموزشی، پیشنهاد زمینه‌های تحقیقاتی، پیش‌‌بینی رتبه و کشف قوانین، مسائل ناشناخته، نقاط ضعف و قوت مورد بررسی قرار گرفته‌اند. در این مقاله با به کارگیری داده‌های رتبه‌بند جهانی لایدن، دانشگاه‌های مختلف بر اساس معیارهای این رتبه‌بند با استفاده از خوشه‌بندی، گروه‌بندی و اولویت‌بندی می‌شوند. این پژوهش برای دو مجموعه داده در رتبه‌بندی سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ انجام شده است. نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که در نهایت برای سال ۲۰۱۹ پنج خوشه و برای سال ۲۰۲۰ شش خوشه به دست آمده است و دانشگاه‌های برتر به علت عملکرد مشابه در یک خوشه و دانشگاه‌های دیگر بر اساس عملکرد در معیارهای متفاوت در خوشه‌های دیگر قرار گرفته‌اند. در نهایت مشاهده شد که دانشگاه‌های هر کشور به علت شباهت عملکردی که دارند عموماً در یک خوشه قرار گرفته‌اند.
قیمت
  • برای اعضای سایت : ۱٠٠,٠٠٠ ریال
  • برای دانشجویان عضو انجمن : ۲٠,٠٠٠ ریال
  • برای اعضای عادی انجمن : ۴٠,٠٠٠ ریال

خرید مقاله