فا   |   En
ورود به سایت
مشاهده‌ مشخصات مقاله

روشی نوین برای شناسایی سرویس‌های کسب و کار مبتنی بر قابلیت

نویسنده (ها)
  • محمود قاسمی
  • اکبر نبی الهی
  • سید حبیب سیف‌زاده
مربوط به کنفرانس سومین همایش ملی پیشرفت‌های معماری سازمانی
چکیده شناسایی سرویس به عنوان اولین گام در مدل‌سازی، یکی از مهمترین گام‌ها در موفقیت پروژه‌ها در معماری سرویس‌گرا است. هدف اصلی آن تولید مجموعه‌ای از سرویس‌های کاندید برای پروژه‌های معماری سرویس‌گرا است. مطالعات نشان می‌دهد اکثر روش‌های شناسایی سرویس از رویکرد مدل فرایندی یا مدل نرم‌افزارهای کاربردی استفاده کرده‌اند که هزینه‌بر، زمان‌بر و دارای پیچیدگی می‌باشد. رویکرد شناسایی مبتنی بر قابلیت برای برطرف کردن مشکلاتی از قبیل عدم دسترسی به مدل فرآیندی، زمانبر بودن و هزینه‌بر بودن رویکردهای قبلی و همچنین جهت مدرن‌سازی سیستم‌های اطلاعاتی مطرح شده‌است. در این مقاله روش پیشنهادی مشتمل بر سه فاز اصلی شناسایی قابلیت بر اساس استراتژی، مدل‌سازی قابلیت‌های کسب و کار در قالب طراحی نقشه قابلیت‌ها و مدل‌سازی سرویس کسب و کار تعریف شده‌است. این روش می‌تواند با تطبیق مدل مرجع خدمات از طریق ماتریس نگاشت قابلیت‌ها و نوع سرویس منتج به شناسایی سرویس مربوطه شود. در نهایت سرویس‌های شناسایی شده در کاتالوگ مطلوب خدمات دسته‌بندی می‌شوند. مدل‌سازی روش پیشنهادی با استفاده از نرم‌افزار اسپارکس، جهت شناسایی سرویس سرویس‌های کسب و کار آزمایشگاه معماری سازمانی دانشکده کامپیوتر دانشگاه ازاداسلامی واحد نجف آباد انجام شده‌ است. ارزیابی سرویس‌های کاندید به روش آزمون لیتموس سرویس (SLT) انجام شده‌ است و ارزیابی روش پیشنهادی به روش دلفی با مشارکت خبرگان در حال انجام می‌باشد.
قیمت
  • برای اعضای سایت : ۱٠٠,٠٠٠ ریال
  • برای دانشجویان عضو انجمن : ۲٠,٠٠٠ ریال
  • برای اعضای عادی انجمن : ۴٠,٠٠٠ ریال

خرید مقاله