فا   |   En
ورود به سایت
مشاهده‌ مشخصات مقاله

مدل پیشنهادی برای فرآیند مدیریت مشکل مبتنی بر چارچوب ITIL جهت کاهش زمان رفع مشکل خدمات IT در سازمانهای فناوری اطلاعات

نویسنده (ها)
  • شکوفه حسینی
  • اکبر نبی‌ اللهی
مربوط به کنفرانس سومین همایش ملی پیشرفت‌های معماری سازمانی
چکیده امروزه یکی از مشکلات کلیدی تمامی سازمان‌ها و کسب و کارهای جهانی، عدم صحیح مدیریت خدمات فناوری اطلاعات و توسعه آنها در جهت تحقق اهداف کلان سازمان است. برطرف نمودن مشکل پیش‌ آمده در هنگام استفاده از خدمات فناوری اطلاعات در سریع‌ترین زمان ممکن و کمترین هزینه، از اولویت‌های کاری بخش فناوری اطلاعات ادارات و سازمان‌های فناوری اطلاعات می‌باشد. یکی از فرآیندهای مرجع زیرساخت فناوری اطلاعات، مدیریت مشکل می‌باشد که هدف آن کاهش اثرات نامطلوب رخدادها و مشکلات بر کسب و کار و جلوگیری از وقوع مجدد آنها است. دراین بخش تحقیق سعی بر آن است که یک مدل برای فرآیند مدیریت مشکل مبتنی بر چارچوب ITIL در نظر گرفته‌ شود که قابلیت اجرا در بخش فناوری اطلاعات ادارات و شرکت‌های تولیدی و سازمان‌های فناوری اطلاعات را داشته‌ باشد. بدین صورت که ابتدا اصول و اهداف این فرایند و اجرای آن در زمینه خدمات فناوری اطلاعات را بررسی‌ کرده و سپس به دنبال روش‌هایی برای غلبه بر چالش‌های موجود باشد. در این تحقیق برای ارزیابی ریشه‌ای علل وقوع مشکلات و امکان تشخیص آنها و دقت بیشتر در محاسبه احتمال وقوع و کنترل آنها از روش FMEA استفاده‌ کردیم که شدت اثر را با شناسایی محاسبه‌ی وزن معیارهای مرتبط با استفاده از رویکرد AHP به دست می‌آوریم. این مدل می‌تواند جهت شناسایی مشکلات، شناسایی علل ریشه‌ای ریسک‌ها به متخصصین فناوری اطلاعات کمک ‌نماید. برای ارزیابی پیشرفت‌های انجام شده، مجموعه‌ای از شاخص‌های عملکرد کلیدی یا KPIها را تعریف می‌کنیم که بتوانیم از آنها برای سنجش یا مقایسه عملکرد خود استفاده‌ کنیم. علاوه بر این از موافقت‌نامه‌های سطح سرویس نیز به عنوان یک پیش شرط برای ارزیابی تحقق وعده‌های مشتریان استفاده می‌کنیم. انتظار می‌رود با پیاده‌سازی و بومی‌ کردن فرآیند مدیریت مشکل و توجه ویژه به خدمات برون‌سپاری شده در ادارات و سازمان‌های فناوری اطلاعات به مواردی همچون تشخیص، ریشه‌یابی مشکلات نرم‌افزاری و برطرف‌کردن دائمی آنها، ثبت مشکلات شناخته‌ شده و راه‌حل آنها جهت مراجعات بعدی و کاهش زمان رفع مشکل برسیم.
قیمت
  • برای اعضای سایت : ۱٠٠,٠٠٠ ریال
  • برای دانشجویان عضو انجمن : ۲٠,٠٠٠ ریال
  • برای اعضای عادی انجمن : ۴٠,٠٠٠ ریال

خرید مقاله