فا   |   En
ورود به سایت
مشاهده‌ مشخصات مقاله

استفاده از قواعد معنایی جهت توصیف معنایی دامنه‌های معماری سازمانی مبتنی بر چارچوب مرجع توگف

نویسنده (ها)
  • فاطمه بیکی اردکانی
  • رامین نصیری
  • رضا رضایی
مربوط به کنفرانس سومین همایش ملی پیشرفت‌های معماری سازمانی
چکیده رواج روزافزون سیستم‌های کسب‌وکار بر بسترهای فناوری اطلاعات نیازمند مدل‌سازی‌های قابل فهم برای تعامل انسان و ماشین است. در این راستا توصیف و مدل‌سازی دامنه‌های معماری سازمانی جهت درک بهتر معماری مطرح شده برای انسان و ماشین مورد توجه جدی است. مدل‌سازی یکی از روش‌هایی است که همواره میزان درک پذیری تحلیل‌ها را بالا برده، اما درصورتی‌که مدل‌سازی به‌صورت کامل انجام نشده باشد و مدل‌سازی‌های قابل فهم برای انسان و ماشین مجزا از یکدیگر باشد، می‌تواند منشاء چالش‌هایی از جمله پیچیدگی مدل‌ها، زمان‌گیر بودن استحصال آن‌ها علیرغم عدم بلوغ و غیره باشد. با اضافه کردن معنا به مدل‌های متداول می‌توان بسیاری از این چالش‌ها را مهار نموده و یا پشت سر گذاشت. هدف اساسی در این مقاله استفاده از قواعد معنایی در توصیف معماری سازمانی و بیان زمان استفاده از این قواعد است تا دامنه‌های معماری سازمانی را جهت درک بهتر معماری مطرح شده به‌صورت معنایی توصیف نماید. با تمرکز بر اینکه معماری کسب‌و‌کار یکی از پراهمیت‌ترین دامنه‌های معماری سازمانی است و تأثیرات زیادی بر دامنه‌های دیگر معماری سازمانی دارد و درصورتی‌که بتوان توصیف معنایی و نحوی دقیقی از آن ارائه نمود، آنگاه این عمل مولد ارزش زیادی خواهد شد. برای اضافه کردن معنا به توصیف‌های نحوی موجود از هستان‌شناسی و حاشیه‌نویسی استفاده می‌کنیم. همچنین با توجه به اینکه یکی از مهم‌ترین بخش‌های هر معماری سازمانی دامنه کسب‌وکار آن است، WSMO و مفهوم Goal Specification برای توصیف فرآیندهای کسب‌وکار به خدمت گرفته شده است. نتایج حاصله بیانگر تولید مدل‌های بالغ مبتنی بر معنا علیرغم پرهیز از پیچیدگی زیاد و زمان تولید کوتاه است.
قیمت
  • برای اعضای سایت : ۱٠٠,٠٠٠ ریال
  • برای دانشجویان عضو انجمن : ۲٠,٠٠٠ ریال
  • برای اعضای عادی انجمن : ۴٠,٠٠٠ ریال

خرید مقاله