فا   |   En
ورود به سایت
مشاهده‌ مشخصات مقاله

شخصی‌سازی کاتالوگ الکترونیک با استفاده از فاکتورهای شخصیتی، احساسی و فرهنگی

نویسنده (ها)
  • فاطمه معمار
مربوط به کنفرانس بیستمین کنفرانس ملی سالانه انجمن کامپیوتر ایران
چکیده شخصی‌سازی کاتالوگ الکترونیک عبارت است از هماهنگی محتوای کاتالوگ با نیازها و ترجیحات کاربر و نمایش مناسب‌ترین و هماهنگ‌ترین کاتالوگ برای هر کاربر. فرهنگ، شخصیت و احساس از جمله عواملی هستند که تاثیر زیادی روی نیازها و ترجیحات کاربر دارند؛ بر این اساس دسته‌ای از تحقیقات سعی کرده‌اند نقش این فاکتورها را در سیستم‌های شخصی‌سازی لحاظ کنند. اما عیب عمده این تحقیقات این است که نقش خصوصیات فرهنگی- شخصیتی- احساسی به طور مجزا مورد بررسی قرار گرفته است. این در حالی است که این سه عامل تاثیرات متقابل زیادی روی یکدیگر دارند و اگر به طور مجزا مدل‌سازی شوند، رفتار کاربر به طور کامل قابل مدل‌سازی نخواهد بود. از طرف دیگر روش‌هایی که تاکنون در این زمینه ارائه شده است، معمولاً نیاز به تکمیل تست‌های روان‌شناسی یا روش‌های پیچیده یادگیری ماشین دارند. در این تحقیق سیستم شخصی‌سازی پیشنهاد شده که خصوصیات فرهنگی- شخصیتی- احساسی را به طور همزمان لحاظ می‌کند. در این سیستم یک مدل یکپارچه و مجتمع از خصوصیات فرهنگی، شخصیتی و احساسی برای هر کاربر وجود دارد که بر اساس کشور محل تولد و دستاوردهای روان‌شناسی مقداردهی اولیه می‌شود. بنابراین نیاز به تست‌های روان‌شناسی و روش‌های پیچیده یادگیری ماشین ندارد. در این سیستم نحوه تاثیر فاکتورهای فرهنگی- شخصیتی – احساسی روی ترجیحات کاربر در قالب قوانین پایگاه دانش مدل‌سازی شده و بر اساس آن محتوای مورد ترجیح کاربر ایجاد می‌شود. مدل ارائه شده در این تحقیق با روش‌های عادی شخصی سازی مورد مقایسه قرار گرفته است. نتایج مقایسه نشان می‌دهد که دقت و کیفیت سیستم پیشنهادی بهبود قابل توجهی یافته است.
قیمت
  • برای اعضای سایت : ۱٠٠,٠٠٠ ریال
  • برای دانشجویان عضو انجمن : ۲٠,٠٠٠ ریال
  • برای اعضای عادی انجمن : ۴٠,٠٠٠ ریال

خرید مقاله