عنوان مقاله | نویسنده(ها) | مربوط به کنفرانس | چکیده | خرید مقاله |
---|---|---|---|---|
محمدرضا جلوخانی نیارکی
|
کنفرانس فناوری اطلاعات در مدیریت شهری
|
با توجه به پیچیده بودن محیط شهری، عدم تطابق طرح ها و برنامه های شهری متمرکز سازمانها با نیازها و خواسته های شهروندان و غیره، نیاز به مشارکت شهروندان در حل مشکلات، برنامهریزی و تصمیم گیری های شهری می باشد. در مدیریت شهری نوین و در جهانی که به طور فزاینده ای به سمت شهر هوشمند گام بر می دارد، مشارکت شهروندی جایگاه والایی دارد. سیستم های اطلاعات جغرافیایی (GIS) بستر کارآمد و موثری را برای مشارکت شهروندان در حل مشکلات شهری ایفا می نمایند. تاکنون ارگانهای مدیریت شهری (مانند شهرداری ها) فعالیت ها و اقدامات گسترده ای را در راستای بکارگیری فن آوری های مبتنی بر GIS در حل مشکلات شهری انجام داده اند، ولی این اقدامات با هدف متمرکز و سازمانی صورت پذیرفته و بستری مکان-مبنا برای تعامل و مشارکت موثر شهروندان در حل مشکلات شهری موجود نمی باشد. این مقاله در راستای بسترسازی زمینه حضور شهروندان در حل مشکلات شهری، بکارگیری GIS شهروند-محور را به عنوان نسل جدید GIS در مدیریت شهری معرفی می نماید. GIS شهروند-محور بستر و ابزارهای مکانی توانمند و موثری را به منظور مشارکت واقعی شهروندان بدون حضور فیزیکی آنها در اداره امور شهری فراهم می نماید.
|
||
محمدرضا جلوخانی نیارکی, حسین رستمی, مهدی مدیری
|
کنفرانس فناوری اطلاعات در مدیریت شهری
|
بحرانهاي ناشي از بلایای طبیعی و غيرطبيعي سالانه سبب خسارتهاي قابل ملاحظه جاني و مالي در شهرهای بزرگ و کوچک مي گردند. مدیریت بحران، موضوع مهمی است که به وسیله مشاهده سیستماتیک، تجزیه و تحلیل بحران می تواند در خصوص کاهش آثار، آمادگی لازم، امداد رسانی سریع و بهبودی آن اقدام نماید. در حین یک بحران، واکنش سریع و موثر، نیازمند اطلاعات مربوط به وضعیت، محل دقیق، نوع و افراد درگیر در حادثه می باشد. یکی از بزرگترین مشکلات پس از حوادث کمبود اطلاعات و همچنین نیاز به داده های آنی و به هنگام از شرایط بحرانی می باشد. مشارکت داوطلبانه شهروندان در فراهم نمودن اطلاعات مکاني بحران، می تواند راه حل موثری برای مشکلات فوق باشد. شهروندان می توانند به عنوان حسگرهای پویا، تحلیل گر، هوشمند، مسئولیت پذیر، محیط–آگاه، سیار، توزیع یافته و تعامل پذیر شرایط بحرانی پیرامون خود را رصد نموده و اطلاعات مختلف از قبیل محل آسیب دیدگی ها، میزان تلفات، محل مناسب برای اسکان افراد، درخواست امداد، ایستگاه¬های مناسب امداد رسانی و غیره را از طریق یک سامانه مدیریت بحران مبتنی بر وب GIS گزارش نموده و امکان استخراج اطلاعات مفید و انجام تحلیل های پیچیده مکانی را برای مدیران بحران فراهم نمایند.
|
||
محمدرضا جلوخانی نیارکی
|
کنفرانس فناوری اطلاعات در مدیریت شهری
|
خوشبختانه در سالهای اخیر در کشورهای در حال توسعه روند رو به رشدی در رابطه با مردم سالاری و مشارکت دادن آنها در امر حفاظت از محیط زیست شهری مشاهده می شود. کشور ایران نیز تلاش های بسیاری را در رابطه با حفاظت از محیط زیست انجام داده است ولی هنوز بستر مناسبی جهت تحقق موثر و واقعی مشارکت شهروندان در فرآیند پایش، کنترل و حفاظت از محیط زیست وجود ندارد. ایجاد یک بستر پایش محیط زیست با بهره گیری از فن آوری های نوین جهت تسهیل مشارکت مردم در امر حفاظت از محیط زیست و نزدیک شدن به اهداف شهرداری الکترونیک میتواند راه حل بسیاری از مشکلات حفاظت از محیط زیست شهری باشد. بنابراین، هدف از این تحقیق، طراحی و توسعه یک سامانه پایش محیط زیست مبتنی بر اطلاعات مکانی شهروند-محور در بستر وب GIS می باشد، به گونه ای که شهروندان قادر خواهند بود با وارد نمودن مشکلات زیست محیطی مکانهای مختلف شهر در امر حفاظت از محیط زیست شهری نقش به سزایی داشته باشند. با استفاده از سامانه مذکور، مردم جامعه به پایشگران فعال محیط زیست تبدیل می شوند و می توانند به عنوان حسگرهای فعال، تحلیل گر، هوشمند، مسئولیت پذیر، محیط–آگاه، سیار، توزیع یافته و تعامل پذیر محیط زیست شهری پیرامون خود را رصد نموده و گزارش نمایند.
|
||
سعید پارسا, سید حمیدرضا اعرابی
|
کنفرانس فناوری اطلاعات در مدیریت شهری
|
اینترنت اشیاء مفهومی جدید در دنیای فناوری و ارتباطات است. بهطور خلاصه اینترنت اشیاء فناوری جدیدی است که در آن برای هر موجودی قابلیت ارسال داده از طریق شبکه¬های ارتباطی، اعم از اینترنت یا اینترانت، فراهم می¬گردد. فناوری اینترنت اشیا نقش بسیار مهمی در دنیای کارآفرینان بازی میکند. کسب¬وکارهای متعددی بر محور این فناوری راه¬اندازی شده¬اند، درحالی¬که این مفهوم و این فناوری در ابتدای راه خود قرار دارد و هرروز بیش از پیش تغییرات و تحولات جدیدی در آن رخ می¬دهد.
در این راستا، یکی از مهم¬ترین نیازها در برنامه¬ریزی برای هوشمندسازی یک شهر، استفاده بهینه از تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات است. یکی از زیرساخت¬های اصلی شهر هوشمند، بستر ارتباطی بین ابزارهای هوشمند است به نحوی که زمینه شبکه شدن و تبادل داده بین ابزارهای شهر هوشمند ایجاد شود. چالش اصلی در حوزه اینترنت اشیاء امنیت و حفظ حریم خصوصی است. امنیت و محرمانه بودن، مسائل مهمی برای کاربردهای IOT بوده و همچنان با چالش¬های بزرگی مواجه است. با استفاده از تحلیل عمیق معماری و ویژگی های آن، نیازمندی¬های امنیت ارائه شده¬اند. در این مقاله بر¬مبنای این تحقیقات، تکنولوژیهای اساسی بهمنظور غلبه بر این چالشها که شامل مکانیزم رمز نگاری، مخابرات امن، حفاظت از داده سنسور و الگوریتم های رمزنگاری است را بررسی کرده و به طور خلاصه، نمای کلی چالشها و راهکارها بیان شده است.
|
||
یعقوب آزاده دل, نقی قلیزاده, مهدی اناری, مهدی وارسته
|
کنفرانس فناوری اطلاعات در مدیریت شهری
|
بررسی چالشهای سیستم دوچرخه شهر تهران در مقایسه با شهرهای کشورهای توسعه یافته و دارای این سیستم برگرفته از بازدیدهای میدانی و تجربه دوچرخه سواری نویسندگان از سیستم های 4 شهر اروپایی ( کلن، دورتموند، آمستردام و پاریس) و شهر تهران و همچنین انجام مطالعات در خصوص ابعاد مختلف این سیستم در دنیا می باشد.
دراین مطالعه چالش¬های پیش¬روی سیستم دوچرخه شهر تهران در پنج قالب شامل، 1) ویژگی های جغرافیایی، کالبدی و شبکه معابر شهر تهران، 2) ساختار فرهنگی و اجتماعی شهروندان، 3) نواقص و کم و کاست قوانین دوچرخه ، 4) تسهیلات و تجهیزات دوچرخه سواری و 5) تاثیرات سایر شیوه¬های حمل و نقلی بر سیستم دوچرخه ارائه گردیده است. هریک از قالب ها دارای موارد جزئی می¬باشد که در همه آنها مقایسه توصیفی سیستم دوچرخه شهر تهران با شهرهای مطرح شده براساس بازدیدهای میدانی، مصاحبه باکاربران دوچرخه، استفاده از تجهیزات دوچرخه و مطالعات کتابخانه ای در شهرهای مذکور انجام پذیرفته و در هر قسمت پیشنهاداتی نیز جهت بهبود سیستم دوچرخه شهر تهران در راستای افزایش تقاضا شهروندان به استفاده از دوچرخه در سفرهای شهری ارائه گردیده است اما براساس این مطالعه اگر شهر تهران بخواهد دارای یک سیستم دوچرخه پویا گردد در قدم نخست باید مشکلات اجتماعی و فرهنگی موجود برطرف گردیده و همچنین ساختار کلی سیستم حمل و نقل شهر تهران دارای یک هماهنگی و سرانه مناسب در پهنه کلانشهری گردد و تسهیلات و تجهیزات مورد نیاز شبکه دوچرخه سواری در سطح شهر تهران به صورت یکپارچه ارائه گردد.
|
||
نرگس بهادری, محسن بهادر
|
کنفرانس فناوری اطلاعات در مدیریت شهری
|
امروزه از مدلهای تحلیل تصادفات متفاوتی در دنیا استفاده می گردد که یک نمونه از آنها مدل پیشگیرانه برای معابری که هنوز افتتاح نشده اند صورت می پذیرد اما در این مطالعه از این مدل برای مشخص کردن میزان بحرانی بودن معابر از منظر تصادفات استفاده شده است. در این تحقیق سلسله مراتب شبکه معابر، شیب و روسازی از جمله معیارهای اصلی بودند که با استفاده از فرآیند تحلیل سلسله مراتبی AHP، الگوریتم آنالیز مکانی SA، با توابع همپوشانی OVERLAY در سیستم اطلاعات جغرافیایی GIS تحلیل صورت پذیرفت. نتایج بدست آمده از این تحقیق حکایت از وضعیت نامطلوب شبکه معابر و یا مطلوبیت نسبی آن دارد بخصوص معابر شمالی جنوبی این منطقه. خروجی نهایی در دو گروه ارائه گردیده است. 1- وضعیت کل شبکه منطقه مورد مطالعه 2- تحلیل به تفکیک معابر منطقه و در نهایت نیز معابر بحرانی و خیلی بحرانی منطقه مشخص گردیده است
|
||
سید حسین سیادت, محمد ظرافتی کیا
|
کنفرانس فناوری اطلاعات در مدیریت شهری
|
ورود به عصر اطلاعات انسان را به شدت محتاج و وابسطه به اطلاعات نموده است و تصمیم گیری بدون داشتن آگاهی کافی به مانند قدم زدن نابینا بر لبه پرتگاه است به گونه ای که هر گام کوچک امکان نابودی را فراهم خواهد نمود.از طرفی محیط پیرامون اغلب شرایطی را ایجاد میکند که انسان مجبور است به سرعت و با قاطعیت تصمیات تاثیرگذاری اتخاذ تماید و این تصمیم در بستر آگاهی به واسطه مهاراطلاعات ممکن است.دسترسی به اطلاعات اغلب به دلیل پیچیدگی و گستردگی آسان نخواهد بود و لازم است که تکنولوژی رسیدن به آن در اختیار تصمیم گیران باشد. امروزه فناوری اطلاعات با ایجاد زیرساختها و سیستم های اطلاعاتی شرایط مناسب برای هر گونه تصمیم گیری و مدیریتی را فراهم نموده است.مدیریت بحران نیز به دلیل ویژگی ها و ماهیت خاص در کنترل شرایط بحرانی نیازمند این زیر ساخت ها و سیستم هاست.این تحقیق تلاش دارد نگاهی به زیر ساخت ، سیستمهای اطلاعاتی و جایگاه آن در شکل گیری یک شبکه اطلاعاتی برای مدیریت بحران داشته باشد. چگونگی جمع آوری ، نگهداری و روشهای ارتباطی برای دست یافتن به اطلاعات نیز بحث دیگر از تحقیق بوده است. در این تحقیق ضمن استفاده از مطالعات کتابخانه ای و تطبیقی ، سعی شده است روشهایئ بهمراه نمونه¬های عملی از کاربرد ICT ارائه داده و در پایان پیشنهاداتی را برای دست اندرکاران مدیریت بحران طرح نماید.
|
||
منصوره شیفته
|
کنفرانس فناوری اطلاعات در مدیریت شهری
|
مقاله حاضر به دنبال پاسخگویی به دو سوال اصلی است.فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی در بین شهروندان چه جایگاهی دارد؟آیا فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی زمینه رشد مشارکت آنلاین شهروندان را در حوزه های مختلف مشارکت (اقتصادی، سیاسی –فرهنگی ،اجتماعی) فراهم می کنند؟برای پاسخ به پرسش نخست،فناوری اطلاعاتی و ارتباطی را از دو بعد کمیت وکیفیت استفاده ،مورد بررسی قرار گرفته است.در بعد کمی به سابقه ،میزان ،مدت استفاده،عضویت و امکان دسترسی شهروندان اشاره شده و در بعد کیفی به میزان استفاده ،نوع کاربری ،مهارت استفاده از Ictاشاره دارد.برای پاسخ به پرسش دوم از بعد عملی بررسی شده و به نقش فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی بر رفتار مشارکتی،سازکار و نحوه مشارکت در حوزه های فرهنگی –سیاسی ،اجتماعی،اقتصادی بررسی شده است.
این مطالعه به روش کمی انجام شده.جمع آوری اطلاعات در غالب پرسشنامه محقق ساخت و با تکنیک تجزیه و تحلیل spss صورت گرفته است.بررسی نقش فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی در رشد مشارکت شهروندی آنلاین از دلایل اساسی انتخاب این تکنیک است.
جامعه آماری این پژوهش دانشجویان دانشگاه مازندران می باشد.روش تحقیق پیمایشی و ابزار به کار رفته پرسشنامه محقق ساخته می باشد .
نتایج تحقیق مبین این نکته است که میزان استفاده شهروندان از فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی در بعد کمی در سطح بالا و در بعد کیفی درسطح متوسط وپایین قرار دارد. و همچنین میزان مشارکت الکترونیکی شهروندان در بعد کلی در سطح بالا قرار دارد .اما مشارکت الکترونیکی شهروندان در حوزه فرهنگی- سیاسی ، اجتماعی در سطح پایین و در حوزه اقتصادی در سطح بالا قرار دارد .
نتایج حاصل از آزمون فرضیات اصلی نشانگر این امر می باشد که با توجه به سطح پایین استفاده شهروندان از فناوری های نوین اطلاعاتی و ارتباطی بین استفاده ازفناوری های اطلاعاتی،ارتباطی و مشارکت آنلاین شهروندان رابطه وجود دارد .همچنین وجود رابطه بین فناوری های اطلاعاتی، ارتباطی و عرصه های مختلف مشارکت شهروندان یعنی مشارکت فرهنگی –سیاسی ومشارکت اجتماعی و مشارکت اقتصادی آنلاین شهروندان رابطه مستقیم و مثبت وجود دارد.مهم ترین یافته های حاصل از پژوهش نشانگر این می باشد که اگر چه فناوری های اطلاعاتی ،ارتباطی زمینه رشد مشارکت آنلاین را در عرصه های مختلف برای شهروندان فراهم کرده است.اما بیشترین میزان مشارکت مربوط به عرصه اقتصادی بوده و در سایر عرصه ها میزان مشارکت در سطح پایین بوده است .
|
||
امیر صفائی, سعید فضلی
|
بیست و دومین کنفرانس ملی سالانه انجمن کامپیوتر ایران
|
در اين مقاله تشخیص تودهای اشیاء از تصویر عمق و بدون استفاده از تصویر رنگی سنسور کینکت ارائه شده است. تصاویر عمق از سنسور کینکت دریافت شده و پس از کالیبراسیون دوربین و پروژکتور عمق، محدوده اجسام موجود در صحنه تشخیص داده میشوند. در روش پیشنهادی از الگوریتمهای یادگیری استفاده نشده است و الگوریتم هیچ آگاهی از محیط ندارد. عدم استفاده از تصاویر رنگی موجب افزایش دامنه کاربرد الگوریتم در شرایط دشوار نوری میشود. در روش کانتور فعال با آستانهگیری چند هدفه از تصویر طیف خاکستری عمق، آن ناحیه رشد داده شده تا محدوده شیء تعیین شود. در این مقاله با استفاده از پیوستگی نواحی، تفکیک میان اشیاء واقع در یک عمق بررسی شده است.
روش پیشنهادی در مسیریابی و تهیه نقشههای سه بعدی بلادرنگ که توسط رباتهای خودکار در محیطهای ناشناخته تهیه میشوند، میتواند مورد استفاده قرار گیرد. نتایج حاصل از شبیهسازی حاکی از عملکرد مناسب روش پیشنهادی در مقایسه با روشهای متداول آن میباشد. نتایج تجربی از تصاویر واقعی گرفته شده سنسور کینکت به دست آمده و این روش قادر است با سرعت بالا و دقت مناسبی اشیاء محیطی را تشخیص داده و عوارض محیط را شناسایی نماید.
|
||
مریم عسکریزاده حقیقی, مجید حقپرست, مهرداد مائین
|
کنفرانس فناوری اطلاعات در مدیریت شهری
|
تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی بطور فزایندهای به یک محصول اقتصادی و فردی از جامعه تبدیل شدهاند. در نتیجه، حفاظت از سلامت انسان و محیطزیست از اثرات مضر مرتبط با حمل نامناسب و دفع چنین محصولات و تجهیزاتی، از چشماندازهای چالشبرانگیز در مدیریت شهری محسوب میگردد. مدیریت پایان عمر تجهیزات فناوری اطلاعات و ارتباطات به منظور حمایت از محیطزیست، حفظ تامین مواد اولیه و نیز لزوم توجه به پتانسیل اقتصادی فراوان چرخه بازیافت در اشتغال زایی و سودآوری، امری ضروریست که در کشورهای خاورمیانه نادیده گرفته شده است.
در این تحقیق به بررسی روشهای مختلف مدیریت هوشمند ضایعات الکترونیک در راستای توسعه استاندارها، بالا بردن سطح آگاهی و همکاری با صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات در جهت مقابله با مشکلات روبه رشد وابسته به ضایعات الکترونیکی پرداخته شده است. در همین راستا با معرفی و امکان سنجی پیاده سازی اینترنت اشیا گامی مهم در حل راهبردی چالشهای مدیریتی ضایعات شهری برداشته شده است.
|
||
افسانه لبیبی, اسماعیل رجائی نجفآبادی, سید جواد میرمحمد صادقی, داوود نصری
|
کنفرانس فناوری اطلاعات در مدیریت شهری
|
مدیریت یکپارچه شهری در بخش نگهداشت یکی از نیازهای اساسی در مدیریت زیرساخت¬های یک کلانشهر است. چالش اساسی در این زمینه، موانع موجود و ریسک¬های مترتبِ در پیاده¬سازی چنین سامانه¬ای است. در این پژوهش، پس از تبیین تجربه شکست در پیاده¬سازی سامانه¬های نگهداشت شهر در چند کلانشهر ایران، چالش¬های موجود در پیاده¬سازی یک سامانه جامع هوشمند مدیریت شهری در ایران موردمطالعه و تحلیل قرارگرفته است. تجربه موفق در پیاده¬سازی و راه¬اندازی سامانه نگهداشت کلانشهر تهران "سامن" در سال 1395 دستمایه این پژوهش قرارگرفته است تا آسیبشناسی بهره¬برداری سامانه-های مدیریت شهری در ایران مورد تحلیل قرار گیرد. در این مقاله آسیبشناسی سه پارامتر اصلی در راهاندازی یک سامانه هوشمند شامل: (1) مدل¬های ارزیابی عملکرد در حوزه نگهداشت شهر، (2) ساختار مدل نرم¬افزار (در دو بخش برداشت و تحلیل اطلاعات) و (3) روش پیاده¬سازی آن ارائهشده است. براي تبيين ميزان و اهميت هر يک از موانع و چالش¬های رودرروی این سامانه، پیاده¬سازی و ارزیابی آن در چند ناحیه شهر تهران مورد ارزیابی قرار گرفت. برای تحلیل اطلاعات، ابتدا کمیته¬ای از خبرگان دانشگاهی و صنعتی تشکیل گردید و با استفاده از روش AHP، هر یک از چالش¬ها تحت پوشش در هر حوزه توسط متخصصان و خبرگان وزن دهی شد. سپس وزن¬های بهدستآمده نرمالسازی و چالش¬های ارزیابیشده اولویت¬بندی شدند. نهایتاً راهکارهای برونرفت از چالشها و راه¬های مؤثر در پیادهسازی سامانههای هوشمند در کلانشهر¬ها حاصل آمد.
|
||
امیر پروانه پور, آیدا تجویدی, مریم شاه پسند, سید محمد ایوب زاده
|
کنفرانس فناوری اطلاعات در مدیریت شهری
|
ترویج فرهنگ استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی و افزایش تقاضای سفر در شهرهای بزرگ منجر به گسترش و توسعه روزانه شبکه حمل ونقل عمومی، و بالطبع بررسی ابعاد مختلف این موضوع از سوی مدیران شهری گردیده.راه آهن شهری( مترو) ، به عنوان یکی از ارکان اصلی و مهم در این حوزه است تاجایی که یکی از شاخص های توسعه یافتگی شهرها نیز محسوب می شود. خطوط مترو نقش به سزایی را در تعیین رفتار شهروندان در سفرهای درون شهری ایفا می¬کند. مطالعه¬¬¬ی رفتار سفرهای درون شهری جهت توسعه ایستگاه¬های جدید مترو، قبل و بعد از راه اندازی ایستگاه از اهمیت به سزایی برخوردار است. در این پژوهش تعداد مسافران مترو در گذر زمان، متناسب با حجم سفرها در ایستگاه¬های قبلی و با درنظر گرفتن افزایش ایستگا¬ه¬های جدید مورد مطالعه قرار گرفته است. این مهم به کمک تحلیل اطلاعات حاصل از تراکنش¬های تولید شده کارت بلیت الکترونیک انجام شده است. هر تراکنش به منزله یک سرویس ارائه شده برای جابه¬جایی در این شبکه حمل ونقل است. نتایج بررسی این تراکنش-ها نشان¬دهنده رفتار تقاضای سفر درون شهری با شبکه حمل¬ونقل ریلی (مترو) است که در بازه زمانی 4 سال(1391 تا 1395) و تاثیر قابل توجه تعداد مسافران جدید(جذب مسافران) در اثر افتتاح و بهره¬برداری از ایستگاه¬های: میدان منیریه، میدان راه آهن، جوادیه، زمزم و آزادگان میباشد.
|
||
هومن نصیری, رحمان پارسا, نسیم اقبال
|
کنفرانس فناوری اطلاعات در مدیریت شهری
|
پروژه خط سفید یكی از جدیدترین و سوال بر انگیزترین طرح های اصلاح فرهنگی انجام شده توسط شهرداری تهرران در سالهای اخیر است. این اصلاح رفتار ترافیكی، بیش از هر چیز پاسخ روشن شهروندان پایتخت به طرح انضباط ترافیكی تلقری میشرود کره مدیریت شهری با همكاری شهروندان، آن را آغاز کرده است. آموزش از راه دور می تواند در کوتاه تررین زمران ممكرن، بییرترین ضریب نفوذ در بین مردم را نسبت به سایر روش های میابه داشته باشد. امكانات کم و هزینه پایین این سیستم از مزیت های مهم این سیستم است. هدف آموزش الكترونیكی یا به عبارت دیگر آموزش از راه دور، ارتقای دانش و مهرارت هرای نیرروی انسرانی برا بكارگیری برنامه ای به روز و مقرون به صرفه است. در این مقااه، با استفاده از تكنیک تحلیل سلسله مراتبی، انواع روش های اموزش از راه دور جهت توسعه هرچه بییتر فرهنگ خط سفید مورد مقایسه و بررسی قرار گرفتند و سعی شده تا میزان موفقیت این طرح سنجیده شود و همچنین پارامتر های اثر گذار بر آن مورد تحلیل و بررسی قرار گیرد. مهمترین سواای که در این مطااعه بر آن تمرکز شد است، میزان موفقیت آموزش های داده شده زمینه توسعه فرهنگ خط سفید به شهروندان است. با توجه به امتیراز نهرایی بره دست آمده از مقایسات زوجی گزینه توسعه آموزش از راه دور با استفاده از اپلیكیین و موبایل بییترین امتیاز را نسبت بره سرایر مدل های دیگر بدست آورده است. همچنین، مطالعات میدانی و پرسینامه ای بیانگر رضایت نسبی شهروندان از توسعه کنونی و آتی این طرح در منطقه 61شهرداری تهران است.
|
||
محمدحسین نورانیان, احمدرضا تحسیری
|
کنفرانس فناوری اطلاعات در مدیریت شهری
|
در این مقاله، با مرور سیستم¬های اطلاع¬رسان ترافیک و بررسی اشکالات موجود، به معرفی معماری جدید برای سیستم اطلاع-رسان، برپایه¬ی بستر ارتباط تعاملی پرداخته شده است. در سیستم¬های اطلاع¬رسان امروزی، انتشار یک¬سویه اطلاعات ترافیکی به رانندگان باعث عدم اطلاع از میزان تاثیر اطلاعات بر روی رفتار ترافیکی رانندگان شده است. در تحقیقات اخیر نیز نشان داده شده که تاثیر انتشار گسترده اطلاعات ترافیکی، ممکن است با هدف کاهش ازدحام ناسازگار باشد. ماهیت تاخیری اطلاعات ترافیکی منتشر شده، با توجه به ماهیت دینامیکی ترافیک، ایراد دیگری است که بر معماری فعلی وارد است. در معماری پیشنهادی، با استفاده از ظرفیت¬های شبکه اینترنت و همچنین امکان استفاده از تلفن همراه هوشمند که در دسترس بسیاری از رانندگان قرار دارد، سازوکاری دوسویه برای تشخیص و پیش¬بینی وضعیت ترافیک و همچنین راهنمایی اختصاصی به رانندگان طراحی شده است. این روند دوسویه، منجر به کنترل میزان تاثیرگذاری سیستم اطلاع¬رسان بر وضعیت ترافیک شده و باعث بهبود وضعیت ترافیک خواهد شد. برای کمّی¬سازی بهبود ترافیک و مقایسه عملکرد معماری جدید با معماری فعلی، شبیه¬سازی انجام شده و نتایج تحلیل شده است. نتایج شبیه¬سازی، عملکرد بهتر معماری جدید را در مقایسه با معماری قبلی و با حالتی که هیچ سیستم اطلاع¬رسانی موجود نباشد، نشان داده است.
|
||
علیرضا سانیانی, مانا شاکرین, رضا فیروزکوهی
|
کنفرانس فناوری اطلاعات در مدیریت شهری
|
امروزه شرکتها، سازمانها، مؤسسات و ارگانهای مختلف بعضاً خدمات یکسانی را از طریق درگاههای مختلف ارائه میدهند تا شهروندان با توجه به دسترسیهای دلخواه خود، از سرویس موردنظر استفاده نمایند. با توجه به گسترش فناوریهای نوین در عرصه ارتباطات و رشد جمعیت کلانشهرها و همچنین آسانسازی جهت استفاده شهروندان از خدمات شهری، لزوم ایجاد بسترهای مختلف در ارائه خدمات شهری با صرف کمترین هزینه زمانی و کاهش سفرهای درونشهری همواره از مهمترین دغدغههای مدیریت کلانشهرها بوده است. در این بین نقش خدمات الکترونیک در رفاه حال شهروندان و همچنین کنترل، مدیریت و نظارت دقیق نهاد مسئول بر خدمات ارائهشده بسیار مهم بوده که در سالهای اخیر به این امر توجه بیشتری شده است.
معرفی شهر هوشمند، آشنایی با خدمات الکترونیک، توسعه صنعت پرداخت، سرویسهای الکترونیکی شهرداری تهران و نگاهی بر آمار و ارقام میزان استفاده شهروندان از خدمات غیرحضوری از مهمترین مواردی است که در این مقاله به آن خواهیم پرداخت.
|
||
اردلان پویابهار, عباس حیدرنوری
|
کنفرانس فناوری اطلاعات در مدیریت شهری
|
سالهاست تاکسیها، به عنوان عضوی جدایی ناپذیر از سیستم حمل و نقل شهری، بخش قابل توجهی از بار سفرهای روزانهی شهری را به دوش میکشند. اختصاص درخواستها به تاکسیها مسألهای است که سیستمهای تاکسیرانی سنتی به علت عدم توانایی در هماهنگی تاکسیها و بزرگی مقیاس کار، علی الخصوص در کلان شهرهایی مانند تهران، همواره با آن دست و پنجه نرم میکنند. همچنین عدم توازن عرضه و تقاضا ناشی از عدم هماهنگی در سیستم، منجر به اتلاف ظرفیت تاکسیها در یک منطقه و صف طولانی مسافرین در منطقهای دیگر شده و در نهایت نارضایتی را برای هر دو طرف به همراه دارد. امروزه با بهرهوری از فناوریهای جدید مانند GPS و سهولت در متصل کردن تاکسیها به شبکه، در سیستمهای تاکسیرانی هوشمند میتوان به اطلاعات زیادی از جمله مکان و وضعیت تاکسیها، شرایط ترافیکی، تعداد و مکان درخواستهای سفر به صورت لحظهای دسترسی داشت. دسترسی به این اطلاعات امکان کنترل و راهبری هوشمند تاکسیها را در مقیاس بزرگ فراهم کرده و حل مشکلاتی از قبیل عدم توازن عرضه و تقاضا، عدم استفاده بهینه از ناوگان و در نتیجه اتلاف وقت و درآمد پایین رانندگان را ممکن میسازد. در این مقاله به بررسی روشهای ارائه شده تا کنون، مقایسه و بیان کاستیهای آنها میپردازیم.
|
||
مجید کیاورز مقدم, محمد کریمی فیروزجایی
|
کنفرانس فناوری اطلاعات در مدیریت شهری
|
جزیره حرارتی شهری یکی از مهمترین خطرات زیست محیطی مناطق شهری می¬باشد. سنجش از دور به دلیل فراهم کردن دید یکپارچه، کمهزینه و سریع فناوری کارآمد برای مطالعه و پایش تغییرات محیطی محسوب می¬شود. هدف از این پژوهش حاضر، پایش و پیش¬بینی تغییرات مکانی-زمانی شدت جزیره حرارتی شهر بابل در بازه زمانی 1424-1364 می¬باشد. برای این منظور از تصاویر چند زمانه لندست، محصول بخار آب مودیس و داده¬های زمینی استفاده شده است. برای محاسبه دمای سطح زمین از الگوریتم¬ تک کاناله، طبقه¬بندی تصاویر از الگوریتم بیشترین شباهت، پیش¬بینی تغییرات کاربری اراضی و دمای سطح از مدل سلول¬های خودکار-مارکوف و بررسی جزیره حرارتی از شاخص شدت جزیره حرارتی استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان دهنده این است که طی سی سال گذشته اراضی ساختهشده با رشد 92 درصدی و اراضی زراعی با کاهش چشمگیری مواجه شده-اند. طبقات دمایی بالا و بسیار بالا مناطق مرکزی و راه¬های خروجی از شهر را پوشش می¬دهند که مساحت¬شان طی سال¬های گذشته رشد چشمگیری داشته است. شاخص نسبت جزیره حرارتی در طی سی سال روند رو به رشدی را نشان می¬دهد. مقدار این شاخص از 5/0 در سال 1364 به 67/0 در سال 1394 رسیده و برای سال 1424 مقدار این شاخص 72/0 پیش¬بینی شده است که بسیار نگران کننده¬ می¬باشد.
|
||
حمیدرضا محرابیان, حسن سیفی
|
کنفرانس فناوری اطلاعات در مدیریت شهری
|
در حال حاضر شناسایی موقعیت و مکانیابی افراد در محیطهای سقفدار- ساختمان ها از اهمیت زیادی برخوردار است. با ظهور و فراگیری سیستم¬های مکان¬یابی ماهواره¬ی (GPS)، مکان¬یابی در محیط¬های بدون سقف به شکل تقریبی قابل انجام است که به موجب آن مشکلات عمده¬ی موجود در این زمینه، همانند حمل و نقل مرتفع شده است. در همین راستا وجود سیستمی برای مکان¬یابی در محیط¬های سقف¬دار نیز اهمیت فوق¬العاده¬ی دارد. مکان¬یابی در محیط¬های سقف¬دار بوسیله¬ی GPS امکا¬پذیر نیست. به همین دلیل امروزه محققان به دنبال روش جایگزینی برای این مساله، یعنی مکان¬یابی در مکان¬های سقف¬دار هستند. در همین راستا روش ها و راهکارهای مختلفی مبتنی بر امواج رادیوی به منظور شناسایی و رهگیری موقعیت افراد معرفی شده¬اند. در مورد این مسائل یعنی مکان¬یابی در محیط¬های سقف دار، میزان دقت همیشه مهمترین چالش بوده است.
در این مقاله روشی برای مکان¬یابی در محیط¬های سقف¬دار پیشنهاد شده است که یقیناً کاربرد وسیعی در حوزه و محورهای مختلف دارد. نجات افراد مصدوم و گرفتار در زیر آوار یک ساختمانِ وسیع (مثل پلاسکو)، بوسیله مکان¬یابی سریع موقعیت آن¬ها، از مهمترین انگیزه¬های معرفی این ایده بوده است. روش پیشنهادی در این مقاله مبتنی بر امواج رادایویی بوده است. ما در پیاده-سازی از تگ¬های RFID نسبتاً برد بلند (محدوده 100 متر) استفاده کرده¬ایم، به این صورت که هر یک از افراد آتش نشان یک تگ RFID خیلی کوچک (به اندازه¬ی یک جاسوئیچی یا مچ بند) را با خود حمل می¬کند و سپس با خواندن مقدار اندازه قدرت سیگنال (RSSI) امواج آن، بوسیله¬ی یک دستگاه Reader از چندین زاویه مختلف می توان موقعیت افراد را با دقت تقریباً 1-3 متر تشخیص داد. نتایج و ارزیابی¬های ما در یک آپارتمان 5 طبق بدست آمده است که بواسطه¬ای آن، مکان فرد، اینکه در چه طبقه¬ای و واحدی حضور دارد با 100% دقت قابل محاسبه است.
نتایج و مستندات ما به واقع کامل است و از هر لحاظ آمادگی پیاده¬سازی و آزمایش عملی این رویکرد را برای مدیریت بهران و کمک¬رسانی به مصدومان را در یک محیط واقعی داریم. در واقع ما تاکید می کنیم که این رویکرد، قطعا می¬تواند زندگی افراد مصدوم گرفتار را در زیر آوار و مکان¬های زیرزمینی مثل ساختمان¬ها، تونل¬های مترو و معدن را نجات دهد. از مهم¬ترین ویژگی¬های سیستم¬ مکان¬یابی ارائه شده هزینه خیلی کم محصول نهایی است به این صورت که مثلا برای مدیریت بهران- آتش¬نشانی، هر یک از آتش¬نشانان برای ورود به محل حادثه باید یک مچ¬بند یا جاسویچی خیلی کوچک را با خود حمل کند. به این ترتیب با داشتن یک دستگاه Reader-RFID می¬توان موقعیت افراد را در داخل ساختمان یا محل حادثه رهگیری و به سرعت مکان¬یابی کرد.
|
||
زهرا کرمیمهر, محمدمهدی سپهری
|
کنفرانس فناوری اطلاعات در مدیریت شهری
|
پدیدۀ شهریسازی که با افزایش نسبت جمعیت شهری به غیر شهری در جهان به وجود آمده است کشورها را در زمینه های مختلف اجتماعی، اقتصادی، سیاستگذاری و بهطور خاص، مسأله مدیریت شهری را با ابعادی نو مواجه کرده است. یکی از ارکان مدیریت شهری، مراقبت سلامت است که بر اثر پدیدۀ شهریسازی با چالشها و فرصتهای زیادی مواجه شده است. از طرفی، پیشرفت فنّاوری اطلاعات و ارتباطات، بستر لازم برای بهرهوری از این فرصت ها و رفع چالش ها را فراهم کرده است. لذا، در این پژوهش پس از بررسی پدیدۀ شهریسازی و پیامدهای آن بر سلامت، به فرصتهایی که فنّاوری اطلاعات در زمینۀ مراقبت سلامت فراهم آورده است و بررسی جایگاه و کاربرد سلامت فردی الکترونیک در حوزۀ مدیریت شهری پرداخته شده است.
|
||
مصطفی بهزادفر, محمدباقر خسروی, محمد عبادی یالقوزآغاجی
|
کنفرانس فناوری اطلاعات در مدیریت شهری
|
با توجه به تغييراتي که در جوامع شهري اتفاق افتاد، نواحي شهري تاريخي رو به فرسودگي گذاشتند. با اين وجود وجه ميراثي بودن آن سبب مي¬شود تا مداخله در آن¬ها بسيار محدود باشد. اين محدودهها با دارا بودن المانهاي تاريخي، اسکلت هويت شهرها را تشکيل داده و اعمال هرگونه تغييري در آنها مطالعات دقيق و خاصي را طلب ميکند. بر همين اساس اجراي مطالعات معمول ترافيک در آنها امکانپذير نبوده و نياز است تا اين مطالعات مبتني بر خصوصيات اين بافتها و درنظرگيري پتانسيلها و محدوديتهاي آنها انجام پذيرد.با توجه به اهداف تعيين شده در بافتهاي تاريخي و لزوم آرام سازي حرکت وسائل نقليه، لازم است تا حد امکان از جريانهاي گذري در اين بافتها جلوگيري شود. بي ترديد اصلاح و تقويت سيستمهاي پياده با رشد ترافيک سالم و بالطبع کاهش اختلالات ترابري شهري رابطه مستقيم دارد و میتواند از گزینههای پیشروی مدیران شهری برای بکارگیری در بافتهای تاریخی شهر در نظر گرفته شود. در مطالعه حاضر با استفاده از مدلهای دو سطحی، این فرآیند در محدوده حصارناصری تهران، برای مجموعهای از پروژههای سواره و پیاده اتخاذ گردید و نتایج خروجی نشان داد که این روند میتواند در راستای بهبود وضعیت ترافیک در بافتهای تاریخی بسیار موثر واقع شود.
|