مشاهده مشخصات مقاله
کنترل ترافیک مبتنی بر سیستمهای چندعامله
نویسنده (ها) |
|
مربوط به کنفرانس |
بیست و پنجمین کنفرانس بینالمللی انجمن کامپیوتر ایران |
چکیده |
با توجه به افزایش تولید و استفاده از وسایل نقلیه و به دنبال آن افزایش ازدحام و ترافیک، مسائل کنترل هوشمند ترافیک بسیار مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته است که از میان آنها می توان مساله کنترل چراغهای راهنمایی را بیان کرد. تا کنون روشها و رویکردهای متعدد و متفاوتی برای حل این مساله ارائه شده است که در این بین روشهای توزیع شده موفقتر عمل کردهاند. از سوی دیگر اخیرا فناوریهای مبتنی بر عامل بهعنوان ابزاری قدرتمند برای مدلسازی و توسعهی سیستمهای توزیع شده در مقیاس بزرگ مورد استفاده قرار گرفتهاند. از این رو می توان سیستم های چندعامله را برای حل مساله کنترل چراغ راهنمایی به خوبی به کار گرفت. در این رویکرد هر عامل کنترلکنندهی یک چراغ راهنمایی است. با توجه به اینکه عاملها باید با یکدیگر در تعامل باشند، با سیستمی پیچیده مواجه هستیم و بنابراین باید روش هایی برای کاهش این پیچیدگی مدنظر قرار گیرد که استفاده از سیستمهای چندعامله با سازمان هولونی از جمله ی این روش هاست. سازمان هولونی در سیستم های چندعامله یک ساختار سلسله مراتبی و خودمتشابه از هولونها است که در آن هر هولون می تواند شامل یک یا چندین عامل باشد. مساله مورد بررسی ما یک شبکهی بزرگ ترافیکی شامل 52 تقاطع است. این شبکه به تعدادی منطقه تقسیم شده است و کنترل آنها بر عهده هولون هاست. در این سیستم از دو سطح هولون برای کنترل چراغهای راهنمایی استفاده شده است که هولونهای کنترل کنندهی تقاطع در سطح اول وظیفهی تعیین تعداد فازهای تقاطع و هولونهای کنترلکنندهی منطقهها در سطح دوم وظیفهی زمانبندی و هماهنگی تقاطعها را جهت رفع مشکل انسداد برعهده دارند. برای زمانبندی چراغهای راهنمایی از الگوریتم ژنتیک استفاده شده است که در رسیدن به زمانبندی بهینه یا نزدیک به بهینه کمک میکند. در این پژوهش، به واسطه الگوریتم زمانبندی مناسب چراغهای راهنمایی پیشنهادی از اشباع بیش از حد شبکه جلوگیری شده و میانگین زمان تاخیر کاهش و میانگین سرعت خودروها افزایش یافته است. |
قیمت |
-
برای اعضای سایت : ۱٠٠,٠٠٠ ریال
-
برای دانشجویان عضو انجمن : ۲٠,٠٠٠ ریال
-
برای اعضای عادی انجمن : ۴٠,٠٠٠ ریال
|
خرید مقاله
|
|