مشاهده مشخصات مقاله
روشی برای بهبود تعاملپذیری سرویسهای دادهای دولت الکترونیک
نویسنده (ها) |
-
هادی معصومی
-
فریدون شمس علیئی
-
بهار فراهانی
|
مربوط به کنفرانس |
سومین همایش ملی پیشرفتهای معماری سازمانی |
چکیده |
فراهم کردن زمینه باز کردن و انتشار دادههای بخش عمومی از بستر دولت الکترونیک، در قالب مجموعههای داده باز امری است که طی چند سال اخیر توسط دولتها در سراسر جهان دنبال میشود. این مجموعههای داده باز، در صورت برخورداری از تعاملپذیری دادهای مطلوب، قابلیتی را خواهند داشت که با سایر منابع دادهای تلفیق شده و جهت ایجاد ارزش جدید مورد استفاده قرار گیرند. با اینحال در وضعیت کنونی، اکثر دولتها به صورت محدود برخی مجموعه دادهها را در سطح پایینی از کیفیت و تعاملپذیری دادهای منتشر میکنند. در این مقاله، با استفاده از یک رویکرد مبتنی بر هستانشناسی، روشی پیشنهاد شده است که به سازمانهای دولتی کمک میکند تا بتوانند طی گامهای مشخص، دادههای غیرحساس و قابل عمومیسازی را شناسایی و در شکل سرویسهای دادهای خوش تعریف منتشر کنند. در این راستا یک بستر داده دولتی باز شامل یک درگاه (www.iranopendata.ir) جهت انتشار سرویسهای دادهای و یک سامانه مدیریت داده (www.ogdms.iranopendata.ir) به منظور تسهیل و مدیریت فعالیتهای مرتبط توسعه داده شده است. در نهایت طی یک مطالعه موردی بر روی شهرداری تهران، روش پیشنهادی به طور کامل پیادهسازی شده است. نتایج به دست آمده نشان میدهد که به کارگیری روش پیشنهادی منجر به ایجاد مجموعه دادههای با کیفیت و با سطح قابل قبولی از تعاملپذیری میگردد. بهرهگیری از یک رویه مبتنی بر هستانشناسی و پیادهسازی آن بر روی یک بستر دادهدولتی باز از جمله نقاط قوت روش پیشنهادی نسبت به روشهای پیشین است که منجر به انسجام در استخراج، توصیف و انتشار سرویسهای دادهای میشود. |
قیمت |
-
برای اعضای سایت : ۱٠٠,٠٠٠ ریال
-
برای دانشجویان عضو انجمن : ۲٠,٠٠٠ ریال
-
برای اعضای عادی انجمن : ۴٠,٠٠٠ ریال
|
خرید مقاله
|
|