مشاهده مشخصات مقاله
ایجاد و بهینهسازی مدل نیازمندیها مبتنی بر مدل اهداف با استفاده از منطق عبارات
نویسنده (ها) |
-
محمدجواد امیری
-
امیر محمدزاده لاجوردی
|
مربوط به کنفرانس |
هجدهمین کنفرانس ملی سالانه انجمن کامپیوتر ایران |
چکیده |
در این مقاله روشی جهت ایجاد مدل نیازمندیها و بهینهسازی آن بر اساس مدل اهداف با استفاده از منطق عبارات ارائه شده است. روشهای ایجاد مدل اهداف عموماً با چالشهایی نظیر غیرخودکار بودن فرآیند ایجاد مدل، در نظر نگرفتن نظرات مشتری در ایجاد مدل، عدم رفع صحیح و صریح تداخلات احتمالی بین اهداف و عدم اولویت گذاری اهداف روبرو بودهاند. در این مقاله ابتدا سعی میگردد روشی جهت ایجاد مدل اهداف ارائه گردد. در این روش بر پایه نظرات سه دسته از ذینفعان، مدل با استفاده از روابط ساختاری مختلف گسترش یافته و سپس بر اساس همان نظرات که به صورت مدون و کمی برای هر هدف مشخص میگردد رفع تداخلات احتمالی و اولویت گذاری انجام میپذیرد. در ادامه و از آن جایی که هدف از ایجاد مدل اهداف استخراج نیازمندیها است با استفاده از منطق عبارات مدل ساده شده و مدلی به دست میآید که تنها شامل نیازمندیها میباشد. این مدل تحت عنوان مدل نیازمندیها در یک نگاه بیانگر کل نیازمندیهای سازمان یا سیستم، و روابط آنها بوده و در صورت تداخل نیازمندیها نشاندهندهی این تداخل نیز میباشد. همچنین با استفاده از الگوریتم دایکسترای اصلاح شده و معیارهای اولویت اهداف، نیازمندیها اولویتگذاری میگردند. |
قیمت |
-
برای اعضای سایت : ۱٠٠,٠٠٠ ریال
-
برای دانشجویان عضو انجمن : ۲٠,٠٠٠ ریال
-
برای اعضای عادی انجمن : ۴٠,٠٠٠ ریال
|
خرید مقاله
|
|