مشاهده مشخصات مقاله
وزندهی به اقلام بر اساس محتوا جهت ارتقاء سیستمهای فیلترینگ اشتراکی
Authors |
-
نیلوفر راستین
-
منصور ذوالقدری جهرمی
|
Conference |
نوزدهمین کنفرانس ملی سالانه انجمن کامپیوتر ایران |
Abstract |
روشهای محتوا محور و فیلترینگ اشتراکی از راهکارهای موفق در سیستمهای پیشنهادگر میباشند. روش محتوا محور بر اساس ویژگیهای اقلام تعریف میشود. این روش بررسی میکند که اقلام مورد علاقه کاربر دارای چه ویژگیهایی بودهاند، سپس اقلام دارای ویژگیهای مشابه را به او پیشنهاد میکند. روش فیلترینگ اشتراکی بر اساس تعیین اقلام مشابه یا کاربران مشابه کار میکند که به ترتیب فیلترینگ اشتراکی مبتنی بر اقلام و مبتنی بر کاربران نامیده میشود. روش پایه فیلترینگ اشتراکی مبتنی بر کاربر، به منظور پیشبینی امتیاز قلم هدف، هیچ تمایزی بین اقلام قائل نمیشود. به عبارت دیگر امتیازهای تمامی اقلام به طور یکسان در انتخاب همسایگی (کاربران مشابه) و پیشبینی تاثیر میگذارند. در این مقاله یک سیستم پیشنهادگر فیلترینگ اشتراکی مبتنی بر کاربر، مجهز به مکانیزم تخصیص پویای وزن به اقلام، ارائه شده است. مبنای این مکانیزم، تخصیص وزن به اقلام بر اساس میزان شباهت آنها با قلم هدف میباشد. میزان شباهت اقلام توسط یک روش محتوا محور سنجیده میشود. از آنجا که پایگاه داده مورد استفاده در این مقاله مربوط به فیلم است، برای بالا بردن کارایی این روش علاوه بر استفاده از ویژگی ژانرها، از ویژگیهای دیگری از جمله کارگردانان و بازیگران به عنوان دادههای مکمل استفاده شده است. سیستم ارائه شده توسط معیار استاندارد میانگین خطای مطلق، روی پایگاه دادههای MovieLensوEachMovie سنجیده شده است. نتایج بهدست آمده، نشانگر عملکرد قابل ملاحظه روش پیشنهادی در مقایسه با سایر روشهای ارائه شده میباشد. |
قیمت |
-
برای اعضای سایت : 100,000 Rial
-
برای دانشجویان عضو انجمن : 20,000 Rial
-
برای اعضای عادی انجمن : 40,000 Rial
|
خرید مقاله
|
|