یک سیستم توصیهگر در بستر تجارت اجتماعی برای صنعت گردشگری: مبتنی بر شباهت، جوامع اجتماعی، اعتماد و شهرت
اینترنت و سرویسهای مبتنی بر آن، به طور قابل توجهی کسب و کارهای مختلف از جمله صنعت گردشگری را تحت تاثیر قرار داده و تنوع بسیاری در سرویسها و محصولات آن فراهم آوردهاند. با افزایش چشمگیر تعداد انتخابها در بستههای سفر، هتلها، جاذبههای گردشگری و غیره، پیدا کردن آن چه که گردشگر بدان نیاز دارد، بسیار دشوار شده است. به همین دلیل، سیستمهای توصیهگر گردشگری مورد توجه محققان و کسب و کارها قرار گرفتهاند. جاذبههای گردشگری، اغلب دلیل تمایل افراد به سفر و گردشگری هستند. این تحقیق، یک سیستم توصیهگر اجتماعی- ترکیبی را در بستر تجارت اجتماعی پیشنهاد میدهد که میتواند یک فهرست شخصیسازی شده از جاذبههای گردشگری برای هر گردشگر، مبتنی بر تشابه تمایلات و علایق کاربران، اعتماد، شهرت، روابط و جوامع اجتماعی ایجاد کند. در مقایسه با روشهای قدیمی پالایش مشارکتی و مبتنی بر محتوی و ترکیبی، مزیت روش پیشنهاد شده جامعیت بهکارگیری از فاکتورهای مختلف و لحاظ کردن فاکتور اعتماد در منابع توصیه مانند شناسایی رتبهدهیهای برون هشت میباشد. نتایج حاصل از آزمایشها برتری روش پیشنهادی نسبت به سایر روشهای رایج را تایید میکند؛ مدل پیشنهادی، میتواند در توصیه سایر محصولات و سرویسها در صنعت گردشگری و دیگر کسب و کارهای اجتماعی بکار گرفته شود.
|