چگونه بازدیدکنندگان بیشتری برای سایت خود داشته باشیم؟
چگونه بازدیدکنندگان بیشتری برای سایت خود داشته باشیم؟مهدی منسومیmehdi.mansoomi@gmail.com
مقدمه: در سال میلادی گذشته همچنان گوگل به عنوان یکهتاز موتورهای جستجو در دنیای وب، بالاترین درآمد از تبلیغات اینترنتی را در جهان دارا بوده است. حدود 41% از سهم بازار تبلیغات آنلاین در آمریکا به تنهایی در اختیار گوگل بوده است و در سال گذشته بیش از 60% بازدیدکنندگان از طریق گوگل به سایتهای مقصد خود رسیدهاند. نتیجه اینکه در صورتی که سایت شما در موتورهای جستجوگر و به خصوص گوگل رتبه بالایی نداشته باشد، عملا تعداد زیادی از بازدیدکنندگان سایت خود را از دست میدهید.
در طی سالهای اخیر لزوم استفاده بهینه از وبسایت و ابزارهای آنلاین در اینترنت به عنوان یک ابزار موثر برای معرفی و فروش خدمات و محصولات بر هیچکس پوشیده نیست، خدمات مختلفی که در کنار پیادهسازی سایت به عنوان کارهای جدید پا گرفته است حاکی از همین مدعاست: تولید محتوا، خدمات سئو، تبلیغات در گوگل (و سایر سایتهای پربازدید)، بهینهسازی و تولید محتوای سایت بخشی از این خدمات است. اما چه کارهایی برای شناسایی سایت به موتورهای جستجو می توانیم انجام دهیم؟ در این مقاله در نظر داریم تا با 12 راهکار برای یک حضور موفق در اینترنت آشنا شویم و بدانیم چگونه بازدیدکنندگان بیشتری برای سایت خود داشته باشیم.
1. در راهاندازی وب سایت خود چه هدفی را دنبال میکنید؟ برای هر کاری تعیین هدف و مشخص کردن اینکه مقصود نهایی شما چیست و چه گروهی از افراد بیشتر مورد توجه شما هستند یکی از مهمترین بخشهاست. قبل از شروع کار به این فکر کنید که سایت شما چه هدفی را دنبال میکند؟ پیشنهاد میکنم اهداف خود را به صورت منطقی و به دور از بلندپروازی قبل از هر کاری مکتوب کنید. تصمیم بگیرید که سایت شما قرار است یک سایت شخصی باشد و یا یک سایت تجاری؟ اگر قرار است سایت تجاری خود را راهاندازی کنید چه اهدافی را در نظر دارید؟ آیا قرار است به معرفی محصولات خود بپردازید یا از سایت به عنوان یک فروشگاه اینترنتی استفاده کنید؟ در نظر دارید چه صفحات و بخشهایی را روی سایت ایجاد کنید؟ بیشترین متقاضیان آنلاین برای سایت شما چه گروهی از افراد هستند؟ مسلما پس از انجام این طرح اولیه، حضور یک کارشناس مجرب میتواند این طرح را پختهتر و جامعتر نماید، بررسی سایر رقبای شما در اینترنت و آنالیز کلمههای کلیدی مورد نظر را فراموش نکنید.
2. تولید محتوای مناسب در سایت: به جرات میتوان گفت محتوا یکی از اساسیترین فاکتورهای بازدیدکنندگان برای مراجعه به هر سایت اینترنتی و تداوم بازدید آنها است. خود را در جای کاربران قرار دهید و محتوایی را تولید کنید که برای آنها مناسب و جذاب است، بر اساس مورد اول (تعیین هدف) چه اطلاعاتی برای کاربران مناسب است؟ بیشتر کاربران شما از چه قشری هستند؟ برای کاربرانی که با هدف دیگری روی موتورهای جستجو، مطالب مرتبط با تجارت و یا حرفه شما را جستجو میکنند چه راهکاری دارید؟
به عنوان نمونه، فرض کنید که هدف طراحی و اجرای وبسایت یک شرکت بازرگانی مربوط به لوازم خانگی است؛ چه مواردی میتواند برای کاربران جذابیت داشته باشد؟ شخصا یکی از گروههای اصلی بازدید کنندگان را «خانمهای خانهدار» میدانم. ایجاد بخشی که دستورات آشپزی را در اختیار کاربران قراردهد میتواند ایده مناسبی باشد، در این بین میتوانید محصولات خود را نیز معرفی کنید. به این ترتیب کاربران برای پیدا کردن دستورات آشپزی (محتوای مرتبط با نوع فعالیت شرکت مذکور) به سایت مورد نظر میرسند، روی لینکهای مرتبط کلیک میکنند. محتوای سایت خود را پیوسته بروزرسانی کنید، این روزها سایتهای ایستا که مطالب آن همیشه ثابت است کمتر مورد توجه کاربران قرار میگیرد. کاربران اینترنتی برای مشاهده آخرین اطلاعات و تغییرات به سایت شما مراجعه خواهند کرد. اگر شرکت یا موسسه شما در هر زمینهای فعالیت دارد بایستی آخرین اطلاعات مربوطه، از طریق وب سایت قابل دسترس باشد.
3. بازنگری و اصلاح title و tagها در سایت: Title، Tag و Descriptionها را در سایت خود و بر اساس محتوا و نوع هر صفحه، به صورت جداگانه ایجاد کنید. بسیاری از سایتها title یکسانی برای همه صفحات خود قرار میدهند. برخی از طراحان ناآشنا و مبتدی نیز untitled و یا new page را در صفحات خود قرار میدهند! پیشنهاد میکنم هیچ Title مشترکی در صفحات سایت خود نداشته باشید، همچنین در Tag صفحات، از Enter استفاده نکنید. چنانچه به هر دلیل صفحات شما Title یکسانی دارد میتوانید با برخی عبارات مانند ـ و ... آنها را متمایز کنید. این بخش یکی از مواردی است که موتورهای جستجو روی آن حساسیت بالایی دارند، پس همین حالا و پس از اجرای موارد قبلی همهی Titleها را بازنگری کنید.
در تصویر بالا Keyword , escriptionها خالی است.
4. URL های معنادار: حتیالمقدور در برنامهنویسی سایت خود از URLهای معنا دار استفاده کنید. عباراتی مانند product.aspx?id=12 برای موتورهای جستجو عبارت و URL معناداری محسوب نمیشود.
در این تصویر و تصویر پایین بخش اصلی آدرس حذف شده است. نمونهی بالا یک نمونه از URLهای معنادار است. در صورتیکه بتوانید در ادامه این مسیر یک فایل index حقیقی داشته باشید این URLهای معنادار بسیار موثرتر خواهد بود. در تصویر زیر یک نمونه از URL نامناسب قابل مشاهده است:
عبارتهای content ، list و id هیچ مفهومی را به همراه ندارد. در صورتیکه هنوز برای اجرای سایت خود فکری نکردهاید از ابتدا به فکر URLهای با معنا باشید و اگر سایتتان دارای URLهای مناسب نیست نسبت به تغییر آنها اقدام کنید.
5. کاربران را به سایت خود بکشانید. در اولین بخش این مقاله مشخص کردن هدف و نوع بازدیدکنندگان سایت را مشخص کرده بودیم. برای اینکه کاربران را به سایت خود بکشانید چه برنامهیی دارید؟ - برگزاری مسابقات دورهیی که برندگان آن در سایت اعلام میشود. - درج مقالههای دورهیی و دنبالهدار (و یا در مثال اولی استفاده از دستورهای آشپزی جدید به صورت هفتگی) - راهاندازی کلوپ مشتریان برای ثبت کارتهای گارانتی محصولات. - استفاده از پروموشنهای فروش که فقط از طریق سایت قابل تهیه هستند. اینها بخشی از راههایی است که میتوانید کاربران را به سایت خود بکشانید.
سایت بالا نمونهی یک سایت دارویی است که بر اساس نوع فعالیت خود یک مسابقه هفتگی برگزار میکند و نفرات برنده را نیز از طریق همین سایت اعلام میکند. بسیاری از کاربران و شرکت کنندگان برای دیدن همین نتایج و شرکت در مسابقه هر هفته به سایت مراجعه میکنند. این یعنی بازدید همیشگی و دائمی کاربران از سایت.
6. Xml ها را جدی بگیرید: برای معرفی صفحات و لینکهای سایت خود از xmlها کمک بگیرید! با استفاده از هر زبان برنامهنویسی که سایت شما با استفاده از آن ایجاد شده است xmlهای استاندارد و داینامیک تهیه کنید. یک نقشهی سایت ایجاد کنید و برای همهی بخشها xmlهای جداگانه بنویسید. محصولات، اخبار و همهی صفحات. حتی برای تصاویر سایت خود xml جداگانه تهیه کنید.
7. از Google کمک بگیرید. اعتقاد دارم که این روزها دیگر Google فقط یک موتور جستجو نیست، یک سرویسدهندهی وب نیست، Google دیگر فقط یک روبات نیست! یک اکانت گوگل ایجاد کنید. میتوانید با یک اکانت و استفاده از Webmaster tools اطلاعات سایتهای مختلف خود را وارد این بخش کرده و روند بازدید سایت خود را رصد کنید. روند بازدید در طی ماههای مختلف در سایت شما چگونه است؟ کاربران به دنبال چه کلماتی به سایت شما مراجعه کردهاند؟ چه سایتهایی به شما لینک کردهاند؟ آیا xmlهای تولید شده شما از نظر گوگل استاندارد و بدون اشکال بودهاست؟
در تصویر بالا xmlهای تولید شده یک سایت را به گوگل معرفی کردهایم و گوگل آنها را شناسایی و تایید کرده است. همه اینها سوالاتی است که جواب آن در گوگل خواهید یافت. برای همین فکر میکنم گوگل تنها یک روبات نیست!
در همین حین میتوانید سایت خود و سایت رقبای خود را رصد کنید و پس از مشاهده این بررسی نسبت به اصلاح و تکمیل موارد مختلف بر روی وب سایت خود اقدام کنید.
8. مشاهده روند بازدید سایت: آیا میدانید وقتی که یک عبارتی را در گوگل (و یا در اکثر موتورهای جستجو) جستجو میکنید، کاربر بر اساس متغیر ?q= به سایت شما وارد میشود؟ توصیه میکنم به آمارهای بازدید آماده که در سایتهای رایگان ارائه میشود بسنده نکنید. خودتان دست به کار شوید و یک شمارنده دقیق بنویسید. اینکه کاربر از چه سایتی وارد سایت شما شده است؟ در کدام صفحات شما جستجو کرده است؟ فرآیند بازدید صفحات مختلف به چه صورتی بوده و برای هر بخش چه مقدار زمان گذاشته است. تمام اینها اطلاعات مهمی را در اختیار شما قرار میدهد. شما با بررسی این اطلاعات درخواهید یافت که چه کلماتی برای کاربران سایت شما جذابیت داشته است و پس از بروزرسانی بخشهای مختلف سایت چه تاثیری در روند بازدید از سایت داشته است. بر این اساس میتوانید اطلاعات سایت را بهینه کنید و از صفحات پربازدید برای معرفی سایت صفحات خود (چنانچه در بخش بعدی ذکر خواهد شد) استفاده کنید.
9. هدایت کاربران به دیگر صفحات سایت: از صفحات مختلف سایت استفاده کنید تا کاربران را به صفحات مورد نظر هدایت کنید.
10. ایجاد لینکهایی به صفحات با titleهای مرتبط: بهترین لینکها در سایت یا بیرون از سایت شما، لینکهایی است که دقیقا با title آن صفحه مطابقت داشته باشد. به عنوان نمونه اگر در تصویر سمت راست بالا، پس از کلیک بر روی «پورتال چیست» کاربر به صفحهیی با همین title هدایت شود تاثیر مهمی در فرآیند بازدید از موتورهای جستجو خواهید داشت. پس لینکهای پرمحتوا و با معنا تولید کنید و آنرا در بخشهای مناسب به صفحات مربوطه لینک کنید.
11. استفاده از شبکههای اجتماعی: این روزها شبکههای اجتماعی مانند Facebook و Google+ و سایر سایتهای اجتماعی میتواند تاثیر بسیار زیادی بر روی تعداد بازدید سایتها داشته باشد. لینکهایی را از آن سایتها به سایت خود بفرستید. کافی است در این سایتهای یک page ایجاد کنید، طرفداران خود را پیدا کنید، کاری کنید تا کاربران برای مشاهده اطلاعات بیشتر به سایت و صفحه مرتبط مراجعه کنند:
12. تبلیغات مستقیم در گوگل و سایر سایتها: برای جذب کاربران بیشتر و مرتبط بر روی گوگل و سایر سایتهای پربازدید تبلیغات کنید تا تاثیر آن را در بازدید سایت خود مشاهده کنید. موتور جستجوی گوگل و بسیاری دیگر از سایتهای تبلیغاتی، لیست تبلیغ کنندگان را در صدر و یا در حاشیه اصلی سایت خود قرار میدهد و بازدیدکنندگان را به صورت هدفمند و مرتبط با کلمههای کلیدی و موضوع جستجو شده به سایت شما هدایت میکنند. برای اینکه بدانید بایستی به دنبال چه کلمات کلیدی باشید بایستی کلمههای مورد نظر خود و سایر رقبا را آنالیز کنید.
|